probíhá výpočet, čekejte prosím...

informace z Řecka

Řecko 2018

autor: Pavel, zadáno: 9.7.2018, poslední aktualizace: 10.7.2018, zobrazeno: 973 x

Můj letošní pobyt v Řecku skončil. Očekává se ode mne zpráva co je v Řecku nového, ale když si pročítám to, co jsem napsal před rokem "zde", zůstává vlastně většina při „starém“ a protože to vše nechci znovu opakovat, je dobré si to taky přečíst. Budu se věnovat raději dalším věcem, které jsem loni nezmínil, nebo na které jsem narazil letos jako na „nové“.

Opět trochu o ekonomické krizi, která dle mne nemá konce a prostě musim.. Obyčejní lidé v Řecku občas sdělí, že tato krize pokračuje se všemi negativními důsledky pro jejich tamní život. Turista to v naprosté většině nepostřehne a proč taky? Řekové chtějí, aby se v jejich zemi cítil spokojen a ještě spokojenější odjel. Netřeba jej zatěžovat jejich problémy. Nedávno jsem četl v našem „tisku“ zprávu o prohlášení jednoho z ministrů řecké vlády, že po poskytnutí poslední půjčky Řecku, krize de facto skončila. To jsou s odpuštěním politické kecy, protože jen blázen si může myslet, že dluh lze zlikvidovat dluhem. Osobně jsem přesvědčen, že to nebude mít dobrý konec a ten nastane v okamžiku, kdy přes Řecko protečou poslední peníze z půjček do německých a francouzských bank. Když už nebude co rabovat ze státního bohatství země, kdy dochází k prodeji toho nejcennějšího co Řecko má (železnice, letiště, přístavy atd..) a určitě přijdou ještě na přetřes i zásoby různých nerostných surovin. Jsou to neveselé vyhlídky, o kterých by se dalo psát dlouho, ale kvůli tomu tady nejste. Mne to však trápí a zmínit musim. Osobně říkám, jezděme do Řecka, dokud to jde a je jedno jakým způsobem.

Moje cesta přes Balkán se odehrála bez zvláštních překvapení, což se můžete dočíst v našem diskuzním fóru, ve vláknu „Aktuální zprávy z cesty a Řecka 2018“ , takže je zbytečné to tady více rozvádět.

Letošního roku jsem si naplánoval „řecký trip“, se všemi možnými zajížďkami o celkem najetých 2200 kilometrů. Nejvzdálenějším cílem téhle cesty byl kraj Mani na Peloponésu a moje základna jako vždy v Leptokárii u řeckého přítele Panajotise Margaritopoula, který zde provozuje cestovní kancelář Margaritopoulos Tours.

Už při příjezdu do Řecka jsem si všiml sníženého provozu na silnicích. Bodejť by ne, když nafta se zde v současnosti pohybuje za litr okolo 1,4-1,5 Euro a benzin 1,6-1,7 Euro a řecké dálnice soupeří o titul nejdražší v Evropě. Vždyť si jen vezměte, že zpáteční cesta do Athén ze Soluně, stojí po dálnici skoro jako naše dálniční známka na rok! Ano, určitě se dá polemizovat o nesrovnatelné kvalitě, přesto si nemyslím, že je to tím dostatečně „vyvážené“. Pohonné hmoty docela dost podražily a nových míst na výběr mýta na dálnicích je taky trochu víc. Také mne docela zarazilo, že o víkendech nebylo na pobřeží přecpáno ze strany vnitrozemských Řeků. Loni i dřív jsem to v tuto dobu zažil, letos ne, ale možná se to ještě změní.

Oproti uplynulým dvěma rokům se snížil výskyt policistů v ulicích letovisek a vše se zdá vrací zpátky do normálu, kdy jste policistu zpravidla potkali, jen když se něco stalo.

Řecko, po uzavření balkánské cesty ze strany FYROM a Bulharska, přestalo být z většiny „cílovou“ destinací pro imigranty, kterých je nyní v této zemi něco kolem 70-ti tisíc, protože odtud nemají kam jít dál. Něco málo se proslýchá o „albánské cestě do Evropy“, ale to je asi spíše sci-fi. Jak to bude v Řecku po současných jednáních o navrácení imigrantů do vstupní země ze strany Německa a dalších, to si netroufám věštit. Doufám, že k tomu nedojde. Byl by to další hřebík do rakve.

Uplakané počasí bylo letos v červnu problém. Na některých místech takový, že došlo k velkým škodám na infrastruktuře některých letovisek. Postižené byly zejména východní části pobřeží, ale silným dešťům se nevyhnula ani Kefalonie nebo Lefkáda. Poničené bylo opět město Mandra, nicméně to je tragédie na několika úrovních, kdy voda si nachází cestu zastavěným, původně vyschlým řečištěm. Dobrá zpráva ale zní, že jsem hovořil s mým přítelem z Paralia Vrasna, který mi sdělil, že na vzniklých škodách Řekové usilovně pracují. Během týdne po záplavách bylo většinou vše vyčištěno a pláže prý dokonce už druhý den. Já osobně jsem s počasím měl problém minimální. Déšť mne potkal jeden den a to až při cestě „nahoru“, což bylo velmi příjemné. Tedy dokud jsem na Eghnatia Odos nevjel do mraků a nebylo vidět více jak na 30 metrů. Když k tomu připočtete nepřiměřeně rychlou jízdu ostatních, byl to trochu horror. V souvislosti se špatným počasím buďte obezřetní. Dnes už takřka nejsou normální deště, ale více ty přívalové. Řecko, jako všechny přímořské země, nemá dobrou dešťovou kanalizaci a ta většinou nestíhá příval vody pojmout. Proto věnujte pozornost před každým deštěm, kde parkujete. Zda to není v kanálu odvádějícím vodu z vyšších míst do moře (vypadají jako vybetonovaný ulice). Nicméně i zdánlivá rovina se může změnit po přívalovém dešti v rybník. O tom by mohli někteří moji přátelé vyprávět z loňska.

Doprava autem po Řecku je trochu zvláštní z hlediska dodržování dopravních předpisů. Vycepovaný středoevropan občas žasne. Defenzivní způsob jízdy je tady víc než na místě. Prostě přemýšlet a předvídat co udělá ten druhý a včas se na to připravovat. To se vyplatí a já bych řekl, že je to i nepostradatelná nutnost. Někdy je až úsměvné sledovat na křižovatce řízené semafory, když padne zelená, jak někteří raději počkají a rozhlíží se, zda někdo neproletí na červenou. Při dodržování stanovené rychlosti je dobré častěji sledovat zpětné zrcátko a včas uhýbat rychlejším. Když končí „uzavřená osada“ a vy zrychlíte, občas až za zatáčkou vás překvapí oficiální ukončení „padesátky“ příslušnou dopravní značkou. Očekávat, že každý zastaví na značce STOP je taky dost bláhové (jde o samotné zastavení vozidla - uvedení do klidu, chování zde zpravidla odpovídá spíše "dej přednost v jízdě" ale přitom význam STOP je stejný jako u nás i stejně postižitelný ze strany policie). Taky v Řecku můžete vidět značku STOP a hned pod ní DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ, tak na tomhle "zdůrazněném příkazu" už zastaví většinou všichni. Vy respektujte vše a hlídejte si přitom "zadek". Nepříjemné jsou některé staré semafory, jejichž světelné signály jsou v ostrém sluníčku snadno přehlédnutelné a nečitelné, na to si dejte obzvláště pozor! Když už jsme u těch světel. Místo zelené šipky na semaforech, umožňující odbočení vpravo, očekávejte dvě oranžové, nad sebou blikající šipky v daném směru a při odbočení se vždy pořádně rozhlédněte. Když přijíždíte k semaforům, před nimi několik desítek metrů bývá zpravidla taková semaforová návěst. Tvoří ji dvě oranžová světla nad sebou. Když blikají, tak už zelenou nestihnete. Když svítí na semaforech červená, následuje hned zelená. Potkat auto v protisměru jednosměrné ulice taky není nic zvláštního. Motocyklistu bez přilby rovněž. JENŽE.. Vše prochází až do okamžiku, kdy je hříšník chycen policií. Pak většinou následuje vysoká pokuta a může vám to zkazit dovolenou. Parkovat tam kde se nemá, může být taky velký problém. Z vozidla vám mohou, za tento přestupek, policisté odmontovat registrační značky a vrátit až při konci dovolené (jako jednomu mému kamarádovi, kdy nepomohla ani přímluva starosty). Dopravní značky nejsou v Řecku vždy nejnovější. Staré typy značek jsou plechové, menší a ne tak výrazné jak u nás. Občas jsou cílem vandalům, kteří je polepují nálepkami, kdy tímto jsou poškozeny nejčastěji „jednosměrné zákazy vjezdů“. Jízda v jízdních pruzích je taky docela zajímavé téma a netýká se jen Řecka, ale třeba i Srbska. Může se vám stát, když je cesta pouze o jednom pruhu z každý strany a přitom dostatečně široká se širokou krajnicí, že protijedoucí auta, když chtějí předjíždět na vás i bliknou. Je tamním zvykem, když je to možné, uhnout na stranu až za pruh vymezující širokou krajnici. Pak je to jen na vás, zda uhnete (hlavně ale opatrně). Předpisové tohle zrovna není a jak by to „ohodnotili“ policisté, raději nepřemýšlím. V Řecku se nesvítí, jen v tunelech, takže ostatní mohou na vás blikat i z tohoto důvodu. Na obchvatech měst, nových cestách a dálnicích směrové značení cílů je. V centrech větších měst dost často schází a bývá to tam i z tohoto hlediska pak hodně nepřehledné. Ono je vůbec v dopravních značkách v Řecku trochu chaos. Někde schází a někde jsou třeba ztrojnásobené na deseti metrech. Přes tohle všechno, jsem za celých 14 dní a čtyři tisíce kilometrů po řeckých cestách, nespatřil ani jednu dopravní nehodu. Na konci tohoto odstavce bych se však znovu vrátil k jeho začátku a tam zvýrazněným větám. Ty jsou zcela zásadní a zapamatujte si je! Ostatní je jen můj subjektivní pohled na věc a osobní řecké zkušenosti zpoza volantu..

Jeden kamarád mi povídal, že když jel Prevezou, tak aby se neřeklo, snažil se dodržovat na výjezdu z města stanovenou padesátku aspoň osmdesátkou.. Když jej předjížděl zhruba stovkou autobus a jeho řidič mu gestikulací nadával a že zdržuje.. kámoš na něj zas křičel, já sem z Čech, taky tě miluju.. :-D .. Vtipné by to přestalo být v okamžiku, kdy by tam stáli dopravní policisté s radarem, to by legrace skončila a šlo o řidičák.. V Řecku se taky měří rychlost, na mne jednou policista hrozil pěstí, když sem odbočil dřív než mne zastavili..

Také při parkování pozor na jednu důležitou a dost častou věc. Pokud bude vaše auto někomu překážet, můžete se později vrátit k vozidlu, jehož karoserii vám někdo obešel s klíčem.

Jestli někdo máte navigaci a užíváte ji, občas se podívejte jakou cestou vás vede.. Já jsem jednu chvíli používal při cestě dolů MAPS_ME (free verze). Zkontroloval jsem ji na začátku, zda je nastavený správný cíl a vyrazil. Když sem později přijel do jednoho z měst na západním pobřeží Peloponésu, uličky začaly nějak podezřele houstnout a zužovat se.. Odbočte vpravo.. Dobrá.. A najednou jedu po pěší zóně v centru. Kličkuju mezi stoly jednotlivých restaurací, což Řekům evidentně nevadilo… Některý sem tam se židlí kvůli tomu poposedne…. Někdo zařval „gia mas“ (na zdraví..) že by moje? A já na oplátku slušně z otevřeného okénka zdravím a snažím se tvářit nezúčastněně. Napadá mne, že bych mohl zvolat „vivat Serbia“ (to abych nedělal ostudu Čechům ), ale nakonec sem to vzdal, protože to si Srbové přeci jen nezaslouží.. Vše zpozornělo až když sem se blížil ke konci pěší zóny a já zbystřil samozřejmě také.. Nacházel se zde totiž schod tak 25 cm vysoký. Vystoupil sem a připadal si jak na okraji propasti. Zkušeným okem řidiče „off road“ zhodnocuji situaci a představa, že si dám tu jízdu mezi stoly ještě na zpátečku, byla pro mne natolik děsivá, že jsem to s menším nárazem do prahů (nebo co to bylo) sjel a pokračoval dál. S velkou úlevou  navigaci hned za první zatáčkou slibuju,  že ji druhého dne vyhodím i s telefonem a nadále už v obydlených místech pečlivě sleduju, kudy mne vlastně vede..

Letošním velkým zážitkem byl opět přejezd z pevniny na Peloponés. Jel sem od Leptokárie po trase přes Kateriny, Larisu, Delfy, Itea, Galaxidi, Nafpaktos a směřoval k úžině Rio-Antirio, kterou spojuje stejnojmenný slavný most. Já se rozhodl letos po něm nejet (13,5 Euro jedna cesta, to už mám za sebou) a využil jsem místo toho na doporučení trajekt, který jede podél něj. Lodě miluju a cesta tímto způsobem trvala pouhých 30 minut včetně nalodění a cena za převoz jen 6,5-Euro. Ne, o peníze nešlo. Ale ten zážitek! Vidět to mostní veledílo z vody bylo úchvatné. Zpátky sem si to musel ještě zopakovat..

Při mém výletu po Řecku jsem spal v kempech a stanu, nebo jen v autě (auto + stan + 1 osoba cca 14,-Euro v mimosezónní době). Shánět ubytování v penzionu na jednu noc vyjde dost draho. Nehledě na skutečnost, že logisticky je to hodně náročné předem naplánovat. Nedovedu si také představit, že když mne zaujme nějaké místo, že bych jej musel opustit kvůli tomu, že mám někde objednáno a musím tam být včas. Naštěstí kempy v Řecku jsou většinou pěkné a v době kdy jsem byl, sezóna teprve začínala. Místa dost. Za sebe mohu doporučit například kemp u Gialova Erodioss a u Delfi s názvem Chrissa.

Stravování? No většinou to spravilo denně pár Gyrosů (2-2,80 Euro). Nicméně objednat si v Řecku běžné jídlo není až tak drahé. Ceny 7-10,- Euro, pokud si zrovna nechcete dopřát mořské plody, ty jsou drahé i zde. Samozřejmě je nutno podotknout k cenám jídel a ostatního, že „jak, kde“. Záleží na lokalitě a druhu podniku, ale to snad nemusím podotýkat. V Leptokárii se už několik let stravuji v restauraci „U přátel“ a tenhle podnik mi doslova změnil tamní život. Žádný problém s domluvou a kvalita jídla je skutečně výborná, včetně české Kofoly. Za tu dobu jsem nepotkal nikoho, kdo by odcházel nespokojen. Doporučuji! Najdete v Leptokárii na ulici Vasilisas Sofias. Druhá odbočka z Metaxy vpravo (když jdete nahoru) a pořád rovně až k ni přijdete, má slovenský název U priatelou.. Je po levé straně ulice.. Viz. tři foto pod tímto odstavcem. Když už jsme u těch podniků v Leptokárii, tak restaurace Ahoy zanikla a je místo ní herna.

Bankomaty a výběr z nich jsem nepoužíval, takže nemohu sloužit. PHM jsem opět čerpal na benzinkách Shell. Zde je sice nafta dražší, ale zastávám názor, že při takové cestě autu patří to nejlepší a stejně jsem do nafty přidával aditiva. Rovněž jsem se nesetkal u žádné z těchto benzinek s problémem zaplatit platební kartou. Z dřívějška vím, že zejména u levnějších pump, platební kartou zpravidla nezaplatíte, chtějí hotovost.

Dotknu se ještě problematiky GPDR (ochrana osobních údajů), které od letošního května platí i u nás. Že může být v Řecku vězení za to, že fotíte někoho bez jeho souhlasu, to jsem zaznamenal už dříve. Ale letos mne vyhnali i z přístavu Platamonas, kde jsem fotil pouze lodě. Tamní ostraha mi sdělila, že každá loď je natolik individuální, že by z fotografií bylo poznat, kde se majitel lodi nacházel. Nechtěl jsem se přít, přestože tenhle názor nesdílím, ale jako všude jinde se vše evidentně dotahuje „ab absurdum“ i zneužívá. Já sem jen cizinec, který by to těžko obhajoval. Osobní údaje jsou stále širší pojem a „prase by se v tom vyznalo“! Za chvilku nebudu moct fotit ani ty prázdné židličky, protože na každé židličce může být zachován obtisk zadku, dle kterého by se dalo poznat, kdo zde seděl.. :-(

Trochu zase odbočím. Málokdo asi ví, jak vzniklo americké O.K. Já se to dozvěděl letos. Když Řekové migrovali za prací, stejně jako jiní, po celém světě. Výjimkou nebyla ani Amerika. Tam vzali kdysi dávno jednoho Řeka pracovat do skladu v loděnici. Měl kontrolovat bedny, ale bylo jich tolik, že je musel nějak označit, které už zkontroloval. A tak na ně psal zkratku O.K (řecky Olá Kalá = vše v pořádku). Tohle označení se rozneslo nejprve po dělnících v loděnici a pak už to říkali všichni.

Z předcházející doby vím, že se krade už i v Řecku. Několik „našich“ aut bylo v průběhu loňské sezóny vykradených nebo „načatých“ například, když byly odstaveny u pláží, kam na ně nebylo vidět (přes den). Takže buďte opatrní a dávejte na vše pozor stejně, jako u nás doma v ČR. Nedávejte zbytečnou příležitost zlodějům. Doba se mění v tomto ohledu i v kolíbce demokracie. Důvody jsou různé a Řekové za to nemohou. Kdysi se tam skutečně nekradlo, taky to pamatuju, ale to už je pryč (ať se to někomu líbí, nebo ne - já s tím nic neudělám a tajit to nebudu).

Před cestou jsem od kamarádky dostal malého andílka. Dal jsem jej na zrcátko. Pomáhal mi co mohl a když už se moc rozkymácel, věděl sem, že musím ubrat. Byl to skvělý dárek Lucko! Kdykoliv sem se podíval do zrcátka, věděl sem, že vás oba mám a že mi držíte pěstě..  Děkuju! Pomohl..

Tak to je zatím vše. Z letošního putování jsem si přivezl spoustu materiálů a tak bude co, v době mimosezónní, zveřejňovat. Budu rád, když nás budete navštěvovat i v této době, snáze pak pojmete to kvantum informací, kterými na webu disponujeme.

Z těchto poznámek si berte to, co uznáte za vhodné, závěr který si uděláte je jen na vás a vaše rozhodnutí, co uznáte za vhodné a co ne.

Tuto zprávu z cesty budu ještě asi doplňovat, protože jsem určitě na něco zapomněl.

Těm co se vydávají na cestu do Řecka, držím pěstě a přeju hodně štěstí. Užijte si pobyt v Řecku a ať vám vše vyjde podle Vašich představ. Na našem webu uděláme vše pro to, aby jste měli co nejlepší a nejnovější informace a doufám, že vy zase nezapomenete se zprávou na nás.

Za team R-A Pavel.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace