probíhá výpočet, čekejte prosím...

Pro motoristy -> Popisy cest autem -> Ostatní

Athény 2017 - letecky - IV.díl

autor: Rum, zadáno: 13.3.2017, poslední aktualizace: 13.3.2017, zobrazeno: 615 x

Díl 4. Muzeum Benaki, Lykavittos, Kerameikos a Technopolis

Čtvrtek 23. února 2017

Dnes nevstáváme jako šílenci. Z hotelu vycházíme až těsně před devátou. Není kam spěchat. V programu máme muzeum Benaki, výšlap na vrchol Lykavittos a návštěvu Pirea. Ale nakonec jsme museli plány změnit, o tom později. Starší dcera celou noc prokašlala tak dostávám úkol sehnat lékárnu a nějaký sirup proti kašli. Lehce jsem se orosil, jestli to bude s lékárnami stejné jako s gyrosárnami a pekárnami tak potěš. Ale první lékárnu potkáváme hned za rohem a jejich koncentrace je neuvěřitelná, protože jsou skoro v každé ulici. Kupujeme sirup a ten vůbec nezabírá.

Muzeum Benaki

K muzeu jdeme z hotelu pěšky. Je kousek za náměstím Syntagma. Rodina Benaki shromáždila sbírky nejenom z Řecka, ale i z dalších částí Evropy a Asie a v 30. letech 20. století přebudovala svůj dům na muzeum, které darovala řeckému lidu. Muzeum nabízí jednu z nejvzácnějších sbírek artefaktů z Helenistického období. Naleznete zde taktéž obrazy jednoho z nejznámějších malířů řeckého původu El Greca.

Muzeum je velice pestré a každá místnost obsahuje jinou sbírku. V jedné vidíte šperky, v další keramiku, ikony, kroje, historické zbraně, obrazy a spoustu dalšího. Ženě i našim přátelům se toto muzeum líbilo ze všech navštívených nejvíce. Strávili jsme v něm skoro dvě hodiny. V programu jsem měl toto muzeum záměrně na čtvrtek, kdy je vstup zcela zdarma a potkali jsme v něm jenom pár lidí. V horním patře je i restaurace s kavárnou. Muzeum rozhodně doporučuji.

Muzeum Benaki informace:

Hlavní budova adresa: 1 Koumbari St. & Vas. Sofias Ave

Otvírací doba:

pondělí a úterý zavřeno

středa a pátek 9:00 – 17:00

čtvrtek a sobota 9:00 – 24:00

neděle 9:00 – 15:00

Ceník vstupného: dospělí 9€ snížené 7€, každý čtvrtek zdarma Lze zakoupit i hromadnou vstupenku do dalších budou patřících k muzeu Oficiální stránky : www.benaki.gr

Lykavittos:

Od muzea stoupáme ulicí ke kopci Lykavittosu, což v překladu znamená Vlčí kopec, protože tu údajně v minulosti žili vlci. Lykavittos ční nad Athénami jako nějaká pyramida a vypadá velmi příkře, ale nadmořská výška vrcholu je jen 277 m.n.m. Ulice od muzea už stoupají ke kopci a než dojdete na jeho úpatí, tak překonáte slušnou část z převýšení. Na vrchol se dá vyvést i lanovkou za 7,5€, ale my jsme spodní stanici vůbec neviděli a ani ji nehledali. Po úbočí vede od ulice Loukianou klikatý asfaltový chodníček až na vrchol a po cestě se vám otvírají neuvěřitelná panoramata. Na vrcholku na vás čeká kostelík svatého Jiřího, nějaké restaurace a dech beroucí výhled na celé Athény. Součástí vrcholu je i divadlo pod otevřeným nebem. Lykavittos nebyl nikdy trvale osídlen, protože zde chyběl zdroj vody a sloužil spíše k vojenským účelům a zachoval si tím svůj divoký ráz. Kocháme se krásou výhledu a fotíme celé Athény.

Cestou z kopce dolů máme chuť na kávu, ale domlouváme se, že si ji dáme až v Pireu v nějaké nábřežní kavárničce. Procházíme diplomatickou čtvrtí a hledáme vstup do stanice metra Evangelismos. Cestou náhodně procházíme kolem muzea války, kde okukujeme venku volně přístupné exponáty. Vnitřní prostory nenavštěvujeme, ale teď mě to docela mrzí. Oficiální stránky muzea: warmuseum.gr

Konečně nacházíme stanici metra. Div si nerozbiji hlavu o mříže ve vchodu, které znemožňují vstup do vestibulu. Zmateně koukáme přes mříže na potemnělé a prázdné prostory a hlavou mi bleskne myšlenka na stávku. Kolem jdoucí starší paní nám lámanou angličtinou potvrzuje, že je dnes 24 hodinová stávka metra a tramvají, ale že autobusy jezdí. Když vidí, jak koulíme očima, tak nás uklidňuje slovy, že příští týden bude stávka 48 hodinová. No hurá, ale jak do Pirea? Autobusové zastávky jsou plné lidí a ani mě neláká představa jízdy autobusem. Měníme tedy operativně plány a do dnešního programu zařazujeme Kerameikos a Technopolis.

Vracíme se na Syntagmu, kde si dáváme na sluníčku kávu, pozorujeme okolní cvrkot, velké množství otravujících holubů a demonstraci asi 150 lidí s černými balónky a transparenty. Ptám se číšníka proč a za co demonstrují. Hoch se asi na pět sekund zarazil a pak se rozesmál a řekl. „Tady je pořád nějaká demonstrace a nikdo už vlastně ani neví proč“. Takováto spontánní odpověď nás dostala a smáli jsme se ještě dlouho.

Přesouváme se přes náměstí Moniastriki ulicí vedoucí ke Kerameikos. Na této ulici prý bývají každou neděli od 6 hodin bleší trhy. I teď ve čtvrtek jsou zde stolky s různým harampádím, ale nevidíme, že by někdo něco kupoval.

Kerameikos

Kerameikos je původně hrnčířská čtvrť zasvěcená bohu Keramovi, patronu výroby keramiky, od nějž byl tento název odvozen. Součástí je rozsáhlý staroathénským hřbitov, plný zajímavých antických náhrobků. Pohřbívalo se zde již od 11 století př.n.l.

Dodnes jsou také místy dobře patrné Themistoklovy hradby, které určovaly hranice města. Areál je poměrně rozlehlý a je dobře viditelný i z ulice. Jeho součástí je i malé muzeum. Sedíme ve stínu stromů, odpočíváme a prohlížíme si přes plot areál. Nikomu se už moc dovnitř nechce, tak návštěvu vynecháváme.

Kerameikos informace:

Otevřeno denně 8:00 – 15:00, poslední vstup v 14:45

Ceník: 8€ dospělí (v době naší návštěvy sníženo na 2€) děti do 18 roků a studenti VŠ z EU zdarma. Případně zahrnuto v hromadné vstupence za 30€

Adresa : 148 Ermou Str.

WEB :odysseus.culture.gr

Technopolis

Necítíme už skoro nohy, ale kousek od Kerameikosu má být industriální čtvrť Gazi, jejíž součástí je komplex Technopolis, který vzniknul přebudováním bývalé plynárny. Má zde být spousta zajímavých kaváren, galerií a bývají zde i časté koncerty a výstavy. Výraznou dominantou jsou červené komíny. Nachází se zde i muzeum a mělo to být místo, kde to žije. Takže se tam přesouváme, ale realita nás však zklamala. Bylo zde naprosto mrtvo, muzeum sice funkční, ale žádné akce ani výstavy se zde nekonaly, a téměř jsme nepotkali ani živáčka. Po chvíli místo opouštíme a vydáváme se směrem k hotelu plnícími se ulicemi.

Nohy už nás šíleně bolí a máme chuť na točené. V jedné uličce objevujeme bar s pípou a tak se ptáme na točené pivo. Mají a prý dobré z Korfu. Objednáváme si tedy jak jinak velká piva. Číšník nám přináší čtyřdeckové sklenice (nechci ani vědět, jak by vypadalo malé). Pivo není špatné, ale cena 4,5€ nás podnítila k nákupu vlastního občerstvení v obchodě a relaxu na pokojové terase kde stíháme ještě poslední sluneční paprsky.

Večer máme v plánu návštěvu restaurace Scholarhio Ouzeri Kouklis na ulici Tripodon 14. Je kousek od hotelu na úpatí Akropole a našel jsem na ni nadšené recenze na Internetu. Restaurace nabízí výběr z 18 – 20 jídel včetně předkrmů a salátů, které vám všechny přinese číšník ukázat na velkém tácu, a vy můžete vybírat očima. Dále nabízí možnost vytvoření si vlastního menu pro skupiny lidí, kdy pro dva vybíráte z pěti pokrmů, pro tři ze sedmi, pro čtyři z deseti atd.. a cena za osobu je 15€ a v ceně je minerální voda, sklenice vína, nebo třetinka piva nebo nealko nápoj, chléb a závěrečný dezert. Fotografie na Internetu vypadaly úžasně tak jsme ji hladoví a nedočkaví bez problému našli. V restauraci byli asi čtyři lidé a velmi nervózní číšník či majitel. Tác s výběrem jídla se nekonal, asi se jim to mimo sezónu nevyplatí. Vybíráme tedy z lístku, kdy naši přátelé zvolili menu pro dva a (5 druhů jídel) a my ač jsme byli čtyři tak jsme zvolili menu pro tři (7 jídel) protože bychom 10 jídel ve čtyřech neměli šanci sníst. Obsluha byla velmi rychlá a za chvíli nám na stůl snášeli všechny různé dobroty a my si vzájemně ochutnávali jednotlivá jídla. Už si ani nevzpomenu, co vše jsme měli, ale určitě tzatziki, řecký salát, smažené lilky a cukety, chobotnicové saganaki, kalamáry, musaku, kuřecí v citrónové omáčce, telecí maso, fazole…

Dezert už jsme do sebe nebyli schopni ani nacpat a domů jsme se kutáleli. Byl to super zážitek, taková večeře v řeckém stylu a jídlo i víno bylo opravdu dobré. Jen ten vrchní byl nějakej divnej.

Pokračování příště

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace